Pretraži ovaj blog

petak, 7. kolovoza 2009.

Štrige, štriguni, štrolige i krsnici





Štrige i štriguni su najbliži pojmu vještica (ovdje se ne misli na pripadnike wicce već na žene koje se bave starobalkanskom magijom, odnosno urocima). Štrigun se rađa u crnoj posteljici koja se potom sašije pod pazuh. Bez te crne posteljice ili u drugoj varijanti crne kugle s kojom se rađa, gubi moć. Štrige i štriguni su opaki i vrlo opasni i po život ljudi, a piju i krv. Štriga se rodi s repom. Pojavljuje se u raznim životinjskim oblicima. Sijela i obavezna sastajališta su im poslije 11 sati navečer (ali i u 11 sati ujutro) na raskršćima (križine, kružere, krožerije). Djelatnost štriga i štriguna se očituje u tri vida: tuku se međusobno, čine zlo ljudima, i treće, kao najbitnije, tuku se sa svojim zakletim neprijateljima – krsnicima. Najbolja obrana od štriga i štrigina je križ-križina, križ salamun, salamunski križ, križ-papaliž. Treba ga nacrtati iz jednog poteza.Takav ucrtani ili zakucani križ na vratima štiti kuću od štriga i štriguna. Postoje i osobe koje se zovu štrolige. Premda su po nazivu slične štrigama njihova se djelatnost razlikuje od one koje izvode štrige. Štroliga je vračara. Često može pomoći, i tim ženama se redovito odlazi po savjet ili lijek. No, neke mogu začarati – štroligati i na zlo učinuti. One su u osnovi ipak, posrednik između zla i dobra. Znaju načiniti, to načiniti vrlo je često u svim tim pričama, u smislu nalaženja rješenja i lijeka za bolest ili nevolju. Štrolige najčešće gase uroke.


Image Hosted by ImageShack.us

Ponekad je na terenu teško razlikovati govore li kazivači o štrigama ili štroligama. Za nekoga u selu, kojemu je štroliga pomogla ona je dobra, a za drugog iz istog sela ona je štriga jer misli da mu može nauditi. U Kanfanaru je zabilježeno vjerovanje o znacima raspoznavanja hoće li tko biti štrigun, krsnik ili mora. Kušeljaju u Kanfanaru da se križnjak rodi u bijeloj posteljici. Štrigun se rodi u crnoj posteljici, a more i štrige se rode s repom. Govore još da žene, što nemaju stidnih dlaka, su more. Krsnik (kršnjak, križnjak, grišnjak) veliki je protivnik, neprijatelj štrig i štriguna. On brani ljude. Svakodnevno, odnosno svake noći na raskršće u borbu sa štrigama. U borbi i on poprima isti lik kao štrige i štriguni (pas, mačak, vol) ali je bijele boje ili šaren, dok su njegovi protivnici crne boje. Jak je za 12 štriga. Krsnik se rađa u bijeloj košuljici, ili sa crvenom kapicom. I košuljica i kapica se zakrpaju pod pazuhom ili objese oko vrata kao kolajna. To se zove janjuš. Ako babica po porodu poviče: Rodio se je krsnik!, on to neće biti, ali ako ga babica zataji, prešuti, on će to postati u sedmoj godini. Tada dođu drugi krsnici i pozivaju ga poimenice. Ako ga roditelji ne otkriju i kažu Nema ga doma! Na tri poziva, dječak neće postati krsnik. Njegovi nesuđeni drugovi tada uzvikuju: "Dabogda ga nikad ni bilo!" i odlaze. Krsnik i liječi. U nekim pričama zna biti i zao. Krsnik liječi ljude i stoku. Krsnici imaju najveću moć u vrijeme ljetnog solsticija tj. oko Ivanja.

Image Hosted by ImageShack.us


Ovo istraživanje je imalo cilj zabilježiti vjerovanja o nadnaravnim bićima, kao i tradicijske metode liječenja i skidanja uroka s oboljelih ljudi ili stoke na području unutrašnje Istre. Ove predaje su još dan danas sačuvane u Istri.

Nema komentara: